Annak idején, amikor még a 384 kbit/s ADSL is gyorsnak számított, hatalmas kultusza volt annak, hogy az emberek egyrészt filmeket töltsenek fel az internetre, filmeket szedjenek le az internetről. Ehhez társuló két hobbi volt a minél faszábban tömörítő video kodek fejlesztése, valamint a TV-s RIP-ek készítése.
Aztán telt múlt az idő és senki se emlékszik már arra, hogy kijött a DivX 5.0 és az első xvid videokodek. Mellesleg ezek annyira meghatározták a video formátumokat, hogy azóta kevésbé ugrálnak a verziószámaik is, valamint ezeknek a megjelenésével jó minőséget lehetett végre elérni CD méretben is. Beköszöntött az 1 CD méretű filmek kora. A DVD még hatalmasnak számított, plusz drága is volt, így jó másfél évig nagyon sok ilyen film került ki a netre és rengetegen töltögették is ezeket. Eközben mindenki hatalmas és fölöslegesen túltömködött ACE Mega Codec Pack-okat telepített, mert azzal aztán mindent le lehet játszani, senkit se érdekelt, hogy 100 MB és a gép is lassul tőle.
Aztán az internet hirtelen megváltozott és mindennapossá váltak a sokmegabitek. 1 DVD letöltése ma annyi, mint anno egy CD letöltése, vagy van ahol már kevesebb idő is elég. A formátumok letisztultak és megjelentek a kompakt 10-20 MB-os kodek pakkok (ffdshow, k-lite), amelyek a leggyakoribb kép és hangformátumokat támogatják és gyakorlatilag bőségesen elégségesek mindenki számára. Általánossá vált, hogy minden rendelkezésre áll 1 v. 2 CD-s méretben és DVD-ként is. A RIP-eknek azonban már akkoriban is volt egy igen sajátos vállfaja: a kamerás verzió. (Angol nyelvterületen: bootleg)
A kamerás verzió arra volt jó, hogy az ember idő előtt megnézhette a várva várt filmet. Igaz kicsit szemcsés volt, meg volt pár hang is, de kit érdekelt? A DivX se volt sokkal jobb. Azóta azonban történt egysmás a világon, eltelt például 7-8 év és ezen kívül a formátumok is annyira kiforrták maguk, hogy egy 2 CD-s változat gyönyörű képminőséget ad egy átlagos monitoron, majdnem DVD minőséget. A digitális kópiák megjelenése azért ma már ritkán esik távol az adott film moziba kerülésétől. A minőség a két verzió között, finoman szólva is kontrasztos. Mondhatni, ma már nagyon messze van egy-egy RIP minősége a kamerás verzióétól.
Ezek után jöjjön a nagy kínzó kérdés: Miért kerülnek még fel ma is kézikamerás, szar minőségű felvételek az internetre? Miért van pár olyan hülyegyerek, aki azzal foglalkozik, hogy mozikba belógjon és illegális másolatokat készítsen borzasztó szar minőségben? És egyáltalán miért töltik le, nézik meg, osztják meg ezeket a szemeteket az emberek egymással? Miért olyan nehéz kivárni a normális verziót?
Mert az emberek türelmetlenek. Te is. Én nem. :-P
VálaszTörlésÉn? Egy kicsit. De azért kibírom, hogy ne egy ótvar minőségű kópiáról nézzem meg a filmeket. Arról nem is beszélve, hogy szerintem tönkreteszi a filmélményt.
VálaszTörlésHát hol a humorérzéked? Ezt általánosságban mondom, nem a filmekre (mert tudom, hogy arra viszont háklis vagy). Nem voltam egyértelmű. Hol a büntim? :-)
VálaszTörlésAz előző postban!
VálaszTörlés