Tegnap a zürichi
operaházat tekintettem meg, mivel itt is (épp úgy mint Pesten) némi fabatka
ellenében megtekinthető.
Backstage vezetés, vagyis
azoknak érdekes, akik még életükben nem látták, hogy mi történik a színfalak
mögött. A csoport max. 25 fő, ami első hallásra kevés. Az időpont du. fél 3,
ami egy színház életében az uborkaszezon kategória, kivéve, amikor díszletet
kell cserélni.
A résztvevők rajtam kívül
svájciak voltak (ezt könnyű megállapítani, amikor megszólalnak), a vezetőnk egy
nyugdíjas balerina (50-60) volt, aki kevesebbet mesélt a házról, mint a saját
balettos éveiről, és ez nekem vhol hiányzott. Alapból németül vagy svájciul
megy a vezetés, nálunk svájciul, mert úgy gondoltam nem szólok, hogy a német
talán jobb lenne, és a hölgy elég érthetően beszélt (nem a környékről
származik, mint később elmondta). Amúgy kiderült, hogy a zürichi Opera sokáig egyben
színház és hangversenyteremként is szolgált, de a 80-as, 90-es években
mégiscsak szétszakadtak. Amúgy 18 hónap alatt épült 1890 és 91 között, miután a
régi leégett. Szerintem szép teljesítmény az osztrákoktól (igen, ezt is ők
építették). Amúgy 1100 férőhelyes, ami ha belegondolunk nem kicsi, és az
oldalszárnyak, valamint a stúdiószínpad a 80-as években történt felújításnak
köszönhetőek. Amúgy az Operaház cölöpökre épült, hogy ne tudja a Limmat (helyi
folyó) elönteni minden tavasszal. (Mit ad Isten, itt a téli havazások mellett az
sem meglepő, hogy tavasszal a folyók áradnak... és ezt a felújításkor sem
felejtették el.)
No hát nagyjából ennyit
az Operaházról, mert ennél többet nem sikerült megtudni az építészeti érdekességekről.
Ehelyett megtekinthettük a díszletcsere és a kamera beállítások részleteit,
ugyanis a tegnapi előadást a TV közvetítette, vagy fogja. Amúgy ami érdekes,
hogy a székek még a földszinten is hátrafelé emelkednek, tehát nem az előtted
lévő tarkóját nézed, és hogy a színpad elég kicsi, tehát nem mindegy hova ülsz,
de még az erkélyen is el lehet lenni a 4. sorban is, ha nem oldalt kap az ember
helyet. A székek ugyanis viszonylag mélyen vannak az erkélykabinokban, ez
oldalról viszonylagos csőlátást eredményez, így a felirat se látszik. Ez van. Apropó:
a feliratozás angolul és németül fut. Több mint dicséretes, és hasznos.
Ami jópofa volt, hogy
lehetett kicsit beszélni a technikusokkal, kellékesekkel, sminkesekkel,
parókakészítőkkel, be lehetett menni a raktárba és a jelmezekhez. Sajnos itt
derült ki, hogy a 25 fő igenis sok, ugyanis ennyien nem férnek be egy kisebb
helyiségbe, és a fent említett "mesterek" kicsi helyeken szoktak
dolgozni. És ez Zürichben sincs másképp. A parókáshoz talán 10-en be is
jutottunk, tehát aki nem a csoport elején megy, az nem hall semmit, és csak áll
a folyosón egész végig. Annak meg nincs sok értelme szerintem.
Összességében nekem azért
tetszett, fel tudtam mérni kicsit, hogy ha mennék, akkor hova ülnék, és hogy
melyik előadáson kb. mire lehet számítani (a jelmezek sokat elárulnak..). Fényképezni
nem akartam, mert rajtam kívül ez senkinek meg se fordult a fejében (ez szintén
furcsa volt), így nincs fényképes illusztráció, és a hangfelvétel meg elég
zajos a pakolás miatt, ami a háttérben ment. Addig maradnak a madarak a partról.
Ha minden jól megy, akkor
19-én meg irány Genf és a CERN. Drukkoljatok.
Hát te nem vesztegeted az idődet! ;-) De nagyon jól teszed! A beszámolót Bernről is várjuk szeretettel!
VálaszTörlésHát az már rég volt, amikor én ott jártam... még itt se laktam... Mégis írjam meg? :D
TörlésHát azt írod, hogy 19-én irány... Ja, hogy nem Bern, hanem Genf... OK, ennyi. Látható, hogy mennyire pihentem ki magam. :-P Azért megírhatod azt is. :-)
TörlésVégre egy hely, ahol figyelnek arra, hogy a kedves néző akkor is lásson, ha történetesen egy 2 méteres valaki ül előtte. Dicséretes!
VálaszTörlés