Asszem el tudom mondani a mostani francia út kapcsán, hogy a MÁV egy szinttel lejjebb került a megvetendő vasúttársaságok listáján. Perpill az első helyet az SNCF (francia vasút) utaskiszolgálása foglalja el. de talán kezdem az elején.
Ugye innen Lyon elméletben nem téma, csak 5 - 5 és fél óra út vasúton, és a svájci rész nem is gond. Genfből pedig laza 1 óra 45 perc alatt, 27-36€ fejében Lyon kellős közepén találja magát az ember. Ez egy tök jó dolog. Magyarán csak felugrok a vonatra, és ott is vagyok. Így indultam neki az útnak. Aztán elértem Genfet.
Az SNCF honlapja nagy örömködve tájékoztatott, hogy már jópár éve annak, hogy automatát szereltek fel a genfi pályaudvaron, amiből jegyet lehet nyerni, semmi aggodalom. Ennek tudatában oda is mentem az automatához (Pénztár? Vasárnap? Nyugat-Európában? Felejtsd el.), hogy akkor jegy. Node az SNCF automata, ami a határ svájci oldalán van, csak francia bankkártyával hajlandó működni (na ilyenem nincs), pénzt pedig egyáltalán nem fogad el. (Én meg nem akartam ázsiait játszani, és félbehajtani a 20€-st, és beletuszmákolni a kártya helyére.) Gondoltam, hátha az SBB (svájci vasút) automata majd segít, de az csak belföldi/SBB jegyet árusít, ez a vonal meg a franciákhoz tartozik. Hát mit volt mit tenni, át a határon, fel a peronra, és megkérdezni az egyik kompetenst. Kiválasztottam magamnak a nagyon segítőkész SBB alkalmazottat, aki azonnal meg is mondta, h fogalma sincs, ott áll egy úr lila mellényben (no komment), ő az SNCF kallere, legyek kedves tőle tudakolni. Hát odamentem emberünkhöz, kb 5 perccel a vonat indulása előtt. Előadtam a fenti problémát, és hogy én jegyet szeretnék. Mire az illető igen csak hevesen (nekem ez meglepő volt, mert 5 perc alatt még általában veszek egy kávét, hiszen a vonat nem késik, de nem is siet) magyarázta, hogy tessek már felszállni, mindjárt indulunk. Szóval a tuszkolásnak engedve felszálltam, és a vártam a kallert. Aki eltűnt. Egyszer-egyszer átrohant vmi kaller szerű a vagonon (egyértelműen más, mint akit én kérdeztem), de vasárnap du. annyira nem volt hely, hogy nem ért végig a vonaton az út teljes időtartama alatt. Így megérkeztem Lyonba jegy nélkül. Leszálltam a vonatról, és jött a megvilágosodás: a kallernak hitt ürge a mozdonyvezető volt.
A visszautazásnak is eljött az ideje pár nappal később. Gondoltam korán haza kéne azért érni, szóval jó lenne a 12.38as vonattal elszüttyögni Genfbe. Az SNCF mobil honlap bemondta az unalmast, de SBB igen segítőkészen közölte, hogy semmi fennakadással nem kell számolni. A felállás szintén hasonló, vagyis pénz és külföldi bankkártya élből megváltja a jegyet a kasszához álló sorba. (Hétköznap lévén nyitva is volt, és még ebédszünetre se zárnak be.) Alapból a kasszákat elég jól pörgetik, tehát én úgy voltam vele, h 30 perc alatt bőven kapok jegyet. 12.15kor szólítottak is. A velem szemben ülő úrtól egy jegyet kértem Genfbe a következő vonatra. Az úr közölte, hogy az 12.38kor megy, de ma sztrájk van, szóval csak az utolsó francia városig (esetünkben Bellegarde) közlekednek a vonatok, onnan alternatív megoldásokkal meg lehet talán közelíteni Genfet, de ezt ő nem tudja pontosan, hogy hogyan. Az első vonat, ami Genfig eljut az 18.38-kor megy, és 20.17-kor érkezik (info: innen nekem még további 3.5 óra hazáig). Szóval döntsem el, hogy akarok-e Bellegarde-ba menni, vagy kivárom a késői vonatot. Az előtérben szerencsére ingyen wifi már van, tehát nyomkodtam nagyban a telefonomat, hogy mégis, mik az alternatívák. De nem úgy nézett ki, hogy bármi lenne. Ekkor kattant le, hogy ha nem Genf, akkor talán Bázel elérhető értelmes időn belül. Vagy vmi egyéb svájci csatlakozás. (Ekkorra egyébként az SBB honlapja sokkal aktuálisabb infókkal szolgált, mint az SNCF-é, hiszen megmondták, h a francia részen sztrájk van, ezért késés várható, ami törölt vonat volt, azt feltüntették, stb. Innen jött a Bázel-ötlet is, mert ott nem mutattak semmi problémát.) Szóval ismét beálltam a sorba. Ekkor egy hölgyet kaptam ki, akitől egy jegyet kértem Svájcba. No de mégis, melyik városba - jött a kérdés, amire a válasz úgy szólt, hogy mindegy, csak Svájc legyen, és még ma. A hölgy itt igen nagy szemeket meresztett, hogy vajon megkergültem-e, vagy még ép eszemen vagyok, de kedvesen megkérdezte, hogy Genf megfelel-e. Mondtam, hogy amennyiben van vonat, megfelel. Természetesen van gyorsvonat, 14.38-kor. Itt 2x rákérdeztem, hogy de biztosan megy-e. Hát már miért ne tenné? Ekkor elmeséltem, hogy mert a hölgy mellett ülő kolléga alig 30 perce mondta, hogy Genfbe nincs vonat este f7ig, mert sztrájk van. Hmm... hát ő ezt nem tudja, neki nem mondták, és aktuális menetrendet se kapott. Welll........ no komment. De várjak kicsit, ellenőrzi. Okké. Hát a kollégának igaza volt, nincs vonat f7ig. Jó, és Bázelbe? Hát azt ő nem tudja, az nincs a papíron. Menjek át az információhoz, és kérdezzem meg. Ő nem tud segíteni.
Átmentem az infóhoz, kivártam a soromat, megkérdeztem, hogy hogyan jutok én aznap Svájcba. Az infó rövid volt: van egy TGV Genfbe 15.34kor, de azt ő nem tudja megmondani, hogy tele van-e, menjek az automatához, és ha ott már nem kapok jegyet, akkor a kasszához, és ha már ők se tudnak jegyet adni, akkor a peronon a kallertól tudok venni, de akkor drágább lesz. Ekkor már megkérdeztem, hogy és mi van Bázellel, oda el lehet-e jutni. Válasz a fentivel azonos. Hát jó.
Automata felejtős. Kassza 3. kör. Ismét a hölgyet kaptam ki, és egyikünk mosolya sem volt őszinte. Mondom neki, hogy mit mondtak az infónál, hogy a TGV. Itt leakadtunk ismét, hogy de az nincs a papíron, tehát szerinte az nem közlekedik, de ha nagyon akarom ad rá jegyet. Még megkérdezte a főnökét, hogy szabad-e azt neki, és szabadott, mert főnök szerint a sztrájk a TGV-t nem érintette. Úgyhogy végre kaptam egy jegyet Genfig. (Mellesleg ezen az úton a TGV ugyanolyan, mint a gyorsvonat, csak kevesebbszer áll meg, de menetidőben csak 4 perc a különbség, árban viszont 10€.) Majd kimentem a váróba,a hol eddigre felállították az infótáblákat, amin igen nagy betűkkel volt olvasható, hogy "a gyorsvonat közlekedést a nemzeti sztrájkoz igazították".
Magyarán a TGV változatlanul közlekedik. Bár tudta volna ezt 2 órával korábban az első kolléga is, meg a második is, hogy ami nincs a papíron, az azért nincs, mert a menetrend azon része nem változik a sztrájk miatt.
Szóval úgy döntöttem, hogy a MÁV egy szinttel jobb, mert a jegyeladó egyben infópult is, és tudja kezelni a menetrendet. :)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Írd meg, ha valami motoszkál a fejedben. Majd lereagáljuk és az neked jó lesz.:)